Виховна робота

                 

 Спортивно розважальне свято "Козацькі забави"

МЕТА: розширити кругозір учнів про козацтво; популяризувати фізичну культуру та спорт; виховувати почуття дружби, колективізму, взаємовиручки.
ВІКОВА КАТЕГОРІЯ: 7-10 років.
ОБЛАДНАННЯ: святково прибраний зал; українські національні костюми для учнів; спортивні знаряддя.
ВЧИТЕЛЬ.
 Дорогі діти, шановні дорослі! Сьогодні ми проведемо змагання для учнів, у якому учасникам потрібно буде продемонструвати сильний характер і найкращі фізичні якості.
ВЕДУЧИЙ.
Ми зібралися, щоб переконатися, що ми є нащадками славного козацького роду, що в наших жилах тече кров сміливих, відважних, розумних людей – вільних козаків.
ВЕДУЧА.
 Оцінюватиме змагання журі у складі ( називає членів журі).
ГЕТЬМАН (читає).
«Сини мої, козаки! Я, гетьман козацького війська, наказую провести змагання двох куренів, щоб підняти бойовий дух і мудрість нашого козацтва» Отамани, шикуйте курені!
1.ПРИВІТАННЯ КУРЕНІВ ОДИН ОДНОМУ.
Отаман першого куреня (командує).
Курінь «Дзвіночок»! Рівняйсь, струнко!
Наш девіз:
«Дзвонять весело дзвіночки –
України сини й дочки».
ПРИВІТАННЯ СУПЕРНИКАМ:
«Нехай знає рідна мати – вільна Україна:
Козаки ми ще маленькі – зате гідна зміна».
Отаман другого куреня (командує).
Курінь «Берегиня»! Рівняйсь, струнко!
Наш девіз:
Рідну хату зберігати,
Тата й маму шанувати,
Честю роду дорожити –
Україні служити.
ПРИВІТАННЯ СУПЕРНИКАМ:
Душу й тіло ми положим
за нашу свободу
І покажем, що ми, браття, -
Козацького роду.
ГЕТЬМАН. Вільно.
2. КОНКУРС «ПОЇЗД».
ВЕДУЧИЙ.
 Як відомо, козаки вміли швидко бігати, навіть доганяли й ловили дикого коня. А чи вміють так швидко бігати учасники наших змагань? Зараз перевіримо. За моїм сигналом отамани біжать навколо поворотного прапорця, підбігають до команди, чіпляють одного воїна (зачіпають обов`язково правою рукою за ліву), вони вдвох оббігають навколо прапорця й назад, чіпляють третього воїна й усе повторюється, доки не заберуть останнього. (Конкурс)
3.КОНКУРС « КОЛЕКТИВНА СКАКАЛКА».
ВЕДУЧА.
 Козаки постійно розвивали свої природні задатки за допомогою таких дій як стрибки, біг, їзда на конях. Наступний наш конкурс допоможе розібратися, хто із команд найбільш координований і спритний.
ВЕДУЧИЙ.
Зараз кожна комада шикується в колону по одному. Двоє козаків обертають довгу скакалку, інші по черзі забігають під скакалку і стрибають. Скільки учасників стрибатиме одночасно, стільки й балів одержить команда. (Конкурс).
4. КОНКУРС «ХТО СИЛЬНІШИЙ»
(Перетягування каната двома куренями).
ВЕДУЧА.
А зараз ми надаємо слово журі. (Підбиття підсумків за чотири конкурси).
5. КОНКУРС МАЙСТЕРНИХ ХУДОЖНИКІВ.
ВЕДУЧИЙ.
На прикріплених аркушах паперу кожна команда повинна намалювати козака на повний зріст. Один учасник біжить – малює голову, повертається, тоді наступний – тулуб і т.д. Виграє команда, яка швидко, згуртовано, акуратно і точно намалює козака.
6.КОНКУРС «ХТО КОГО ПЕРЕТАНЦЮЄ».
ВЕДУЧА.
Козацький танець був не просто танцем для душі. Це були спеціальні акробатичні вправи, які допомагали козаку навіть у бою.
Козак, як вихор, міг із шаблею в руках, вистрибуючи, виконувати спеціальні елементи танцю. Самі вороги говорили, що важко битися з козаком, в якого вселився ніби сам біс. Це козаку допомагав танок.
Отож, спробуйте і ви свої сили в танці. Умови конкурсу: за бажанням вибираються два учасники із різних команд. Хто довше танцюватиме навприсядки, той – переможець.
(Конкурс).
7. КОНКУРС ОТАМАНІВ.
За 5 хвилин записати імена відомих гетьманів України за часів Козаччини.
8.КОНКУРС «КОЗАЦЬКА КМІТЛИВІСТЬ».
ВЕДУЧИЙ.
 Наступний конкурс «Козацька кмітливість»
 Курінь, який відповідає першим, отримує бал. Читаємо швидко.
  • Кого називали козаком? (Вільну людину).
  • Хто стояв на чолі козацького війська? (Гетьман).
  • Як називали хати, в яких жили козаки? (Курінь).
  • Де розташовувались козацькі табори? (Запорізька Січ).
  • Про яку деталь козацького вбрання казали: «Широкі, як Чорне море». (Шаровари).
  • Як називалась козацька зачіска? (Оселедець).
  • З ким вели війни козаки за незалежність? ( З Туреччиною, Польщею).
  • Які імена козацьких гетьманів вам відомі? (Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Петро Полуботок...)
  • А чи знаєте ви ім`я дивовижного гетьмана – силача, який легко міг зламати руками підкову? (Іван Підкова).
ВЕДУЧА.
Слово для підведення підсумків змагань надається журі.
ГЕТЬМАН (читає грамоту).
 Я – гетьман усіх вільних земель українських і всієї держави – даною мені владою і своєю волею велю привітати найсміливіших, найдружніших козаків.
(Оголошуються переможці, нагороджуються грамотами і подарунками).
ВЕДУЧИЙ.
Хай не буде суперечок
Серед нас ніколи!
Нехай спорт нас об`єднає
В нашій рідній школі!
ВЕДУЧА.
Здорові діти – нація здорова,
Багата Україна і чудова.
Тож здоровими ростіть,
В майбутнє добрими ідіть.
ВЧИТЕЛЬ.
Ось і закінчилися змагання. Наші команди показали, що вони - гідні нащадки славного козацького роду, справжні козаки.
Навчайтеся бути здоровими! І навчайте цього інших людей, що оточують вас.
Успіхів вам і здоров`я!

«Нумо, хлопці-козаки»
(сценарій конкурсу-гри ).
. Звучать маршові козацькі пісні.

Ведучий(а):
Увага! Сьогодні ми проводимо конкурс–гру «Нумо, хлопці-козаки». Ця тема вибрана не випадково. Наша держава потребує мужніх, сміливих, сильних, здорових і, звичайно, розумних, винахідливих та дотепних захисників. Козацькі ж часи завжди цікавили всіх, цікавлять вони і нас. Хлопцям хочеться бути такими ж кмітливими, сміливими й завзятими, як козаки. Отож сьогодні вони й покажуть нам на що здатні, покажуть свою сміливість і кмітливість, дотепність, своє вміння, знання історії та культури, бо вони є частинкою нашого народу.
В конкурсі беруть участь 4 команди – це коші, а в кошах, як ведеться, є свій кошовий. Учасників прошу на сцену.
Оцінює конкурс журі в складі…
Звичайно, який кошовий – такий і кіш.
Перший конкурс нашого змагання – представлення коша і кошового. Команда готує про себе художню розповідь ,використовуючи саморекламу, дещо додаючи хвалькуватості, але цікаву, дотепну і досконалу.
Конкурс оцінюється в 3 бали.
(Самопредставлення кошів і кошових).
Ведучий(а):
Від імені всіх присутніх дякую хлопцям за щирість і відвертість. Дуже приємно було з вами познайомитися, а окрім того ми дізналися про вас чимало нового і цікавого. І мені не залишається нічого іншого, як надати слово журі. (Оголошення оцінок).
Ведучий(а):
А на черзі другий конкурс - конкурс кошових. Оцінюється в 1 бал.
Запитання:
1)      що означає «булава»?
2)      що означає «писар»?
3)      що означає «курінь»?
4)      що означає «коругва»?

Ведучий(а):
Конкурс №3. Розминка команд (зачитують запитання, хто з учасників першим вийде наперед, той і відповідає. Кожна відповідь – 1 бал. Перемагає та команда, яка набере більше балів).
1. Коли були створені збройні сили України? (6.12.1991).
2. Коли Україна відзначає День захисника Вітчизни? (23.02).
3.Назвіть термін служби солдатів у збройних силах України (18 місяців).
4.Хто є Головнокомандуючим збройних сил України? (За Конституцією – Президент України).
5.Яке військове звання в Україні є найвищим? (Генерал армії України).
6. Кого з козаків бусурмани називали урус-шайтаном, тобто чортом?
(І. Сірка).
7.Якого козака двічі обирали кошовим атаманом? (П. Калнишевського)
8.Хто був останнім гетьманом України? (К. Розумовський).

Ведучий(а):
Шановне журі, слово вам  
Ведучий(а):
Розказали кобзарі нам
Про війни і чвари,
Про тяжкеє лихоліття,
Про лютії кари,
Що ляхи нам завдавали,-
Про все розказали.  
Конкурс №4 «Наше багате минуле». Конкурс оцінюється в 3 бали.
Учасники конкурсу розкажуть нам історію з життя козацтва.
Прошу взяти завдання.
1.      Подвиг Байди Вишневецького.
2.      Іван Сірко – славний кошовий.
3.      Мужній полковник Іван Богун.
4.      Гетьман Петро Дорошенко.
(Розповідь учасників конкурсу)

Ведучий(а):
Хто ж у нас перед веде? Хай скаже нам журі (Оголошується результат).
Ведучий(а):
Мова наша, мова –
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
Я без тебе, мово,
Без зерна полова,
Соняшник без сонця,
Без птахів діброва.
А яка мова – така й розмова. Козаки дуже любили дотепне, влучне слово і використовували багато прислів’їв і приказок. Ви вже зрозуміли, що конкурс № 5 називається «Народ скаже – як зав’яже».
Вам потрібно продовжити прислів’я. Оцінюється по 1 балу за прислів’я.
Завдання.
1.      Краще не договорити…(ніж переговорити).
2.      Мудрий не все скаже, що знає..(а дурний не все знає , що каже).
3.      Вола в’яжуть мотузками…(а людину словами).
4.      Слово до слова…(зложиться мова).
5.      Слово не горобець…(вилетить, не впіймаєш)
6.      Умій вчасно сказати…(і вчасно замовкнути).
7.      Шабля ранить голову…( а слово душу).
8.      Хто мовчить…(той двох навчить).
9.      Не говори, чого не знаєш…(але знай, що говориш).
10.  Хто більше знає…(той найбільше питає).
11.  Сила без розуму шаліє…(а розум без сили мліє)
12.  Голова без розуму, як…(ліхтар без свічки).

Ведучий(а):
Козаки були гарними воїнами, тренували пам’ять, зір, слух, а якже без цього? Інакше не переможеш.
Отож, конкурс №6 «Береженого бог береже, а козака шабля».
Пішов козак у розвідку і приніс відомості, він підслухав про одну сім’ю, а от скільки в цій сім’ї було людей, ви дізнаєтесь, послухавши розповідь.Вам потрібно буде записати цю кількість і здати журі. Оцінюється в 2 бали. Увага!
У нашого Омелечка
Невеличка сімеєчка:
Тільки він та вона,
Та старий та стара,
Та Іван та Степан,
Та Василь, та Панас,
Та той хлопець, що у нас,
Та дві дівки косатих,
Та два парубки вусатих,
Та дві Христі в намисті,
Та дві ляльки в колисці.
(Оцінка журі)
Ведучий(а):
Аще козак знайшов записку, але вона зашифрована, треба розшифрувати, записати і здати в журі.
Гд йнжяй, сял и ркябя. (Де козак, там і слава).
(Щоб розшифрувати донесення, треба писати кожну наступну букву алфавіту після зазначеної). Оцінюється в 2 бали.
Ведучий(а):
Рахувати ви вмієте, а як щодо уваги?
Конкурс №7.Оцінюється в 3 бали .
Всі ви не раз бачили козака на коні, бо що ж то за козак без коня? А тепер ви повинні намалювати таку ж картину, але із зав’язаними очима, до того ж кожен член коша малюватиме одну якусь деталь: один – голову коня, другий – туловище, третій – ноги, потім хвіст, і врешті - самого вершника.
(Команди малюють одночасно, малюнки віддають журі для оцінки).
Ведучий(а):
А тепер конкурс №8 «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине».
Як козакові прожити без пісні? Без неї, рідної, і ні туди і ні сюди. Оцінюється конкурс в 3 бали
(Конкурс пісні)
Ведучий(а):
Ви вже із всіх проведених конкурсів переконалися, що наші хлопці – справжні козаки. А що нам скаже журі?
(Оголошується результат)
Ведучий(а):
Душу й тіло ми положим за свою свободу,
            Та й покажем, що ми, браття, козацького роду.
Правда, вам душі віддавати не потрібно, а ось показати свою силу, спритність, кмітливість, винахідливість – доведеться.
Конкурс №9 має декілька завдань. «Що нам холод, коли козак молод»
1.           Потрібно закинути якнайдальше надуту повітряну кульку (2 бали).
2.           Перетягування канату (2 бали).
3.           Хто підніме і найдовше втримає важку гирю ( 2 бали).
4.            Втеча полоненого козака з неволі із зв’язаними руками й ногами (2 бали).
5.           Козаки ніколи не обходилися без каші – смачної, духмяної. І у нас сьогодні каша. Вам потрібно її з’їсти. Перемагає той, хто справиться з цим завданням першим (2 бали).
6.           А після смачної каші, як годиться, треба води напиться. Козак один одного ложечкою з чашки напувають водою. Перемагають ті, хто першими впораються з цим завданням. (2 бали).
Ведучий(а):
Ну ось і закінчилися наші змагання. Наші хлопці довели, що, справді, козацькому роду нема переводу. Послухаємо ж журі.
(Оголошується результат конкурсу. Нагороджуються переможці, окремі активні учасники змагань; це можуть бути призи: козак-дотепник, найхитромудріший козак, козак-балакун, козак-силач, красень-козак, їм - не наїмся, п’ю - не нап’юся і т.д. У перервах між конкурсами, щоб учасники гри зуміли підготуватися, можна використовувати групи підтримки команд, які заповнять паузи номерами художньої самодіяльності, а за це команда отримує додатковий бал за кожний номер).

Ведучий(а):

Сердечно вітаємо переможців, вітаємо всіх учасників змагань, бо всі добре готувалися , всі бажали перемоги. Сподіваюся, що всі отримали задоволення. Дякую за участь, за старання, за те, що були активними, допитливими, вмілими, кмітливими.А ще не забувати нашого минулого, бо в минулому наше коріння, з минулого проростає майбутнє.



Немає коментарів:

Дописати коментар